Tuesday, November 07, 2006

Paderi bunuh diri kerana Islam berjaya

BERLIN: Seorang paderi yang sudah bersara bertindak membunuh diri di sebuah biara di Jerman pada Selasa lalu kerana terlalu kecewa dengan kegagalan pemimpin Gereja Protestan membendung kebangkitan Islam di negara itu.


Roland Weisselberg, 73, menyimbah petrol ke tubuhnya dan membakar diri di kawasan biara Augustine di bandar raya Erfurt.

Saksi berkata, Weisselberg memanjat bangunan bersebelahan gereja biara itu dan menjerit ‘Jesus dan Oskar’ sebelum api menyambar dirinya.

Perkataan Oskar merujuk kepada Oskar Brüsewitz, paderi yang membakar diri pada 1976 sebagai bantahan terhadap pemerintahan rejim Komunis di Jerman Timur.

Kakitangan biara cuba memadamkan api dan Weisselberg masih sedar ketika dibawa ke hospital. Dia meninggal dunia sehari kemudian.

Laporan media menyebut, paderi itu cuba membunuh diri di dalam gereja tetapi mengubah fikiran selepas mendapati pintu terkunci.

Datuk Bandar Erfurt, Elfriede Begrich, memberitahu wartawan bahawa balu Weisselberg berkata, suaminya membunuh diri kerana terganggu dengan kebangkitan Islam dan pendirian gereja berhubung isu itu. Weisselberg bersara sebagai paderi pada 1989 kerana tidak sihat. – Agensi

Ketua Paderi Protestant Saxony, Axel Noack, berkata insiden itu mengejutkan masyarakat setempat tetapi berharap ia tidak menjejaskan hubungan baik antara penduduk Kristian dan orang Islam.

“Kami di Timur masih di tidak sepakat apabila kami membincangkan mengenai Islam,” kata Noack.

Hubungan dengan penduduk Islam menjadi isu perbahasan hangat di Jerman sejak beberapa bulan ini, yang dicetuskan pembatalan opera Mozart di Berlin kerana mempunyai adegan membayangkan kepala Nabi Muhammad yang dipenggal berikutan bimbang ia menimbulkan kemarahan umat Islam. — Agensi

No comments: